Tekstgrootte:

ard schenk

Door Riet Steenbergen

 

Actief ouder worden, ja, daar waren ruim 130 mensen wel voor in.
Op 21 januari organiseerde bewegingscentrum Switte in Buitenpost een openbare lezing over dit onderwerp met als spreker de oud-schaatskampioen Ard Schenk.
“Hoe oud je wordt weet je niet, maar hóe je oud wordt, dàt kun je wel beïnvloeden”, hield hij ons voor. Met een helder verhaal en veel praktijkvoorbeelden wist hij ons ruim een uur lang te boeien. We moesten zelf trouwens ook nog uit de stoel en met ons 130-en op één been gaan staan en nèt niet gaan zitten. Een goede onderbreking, maar de boodschap was duidelijk.

Ons lichaam is gemaakt om te bewegen, maar onze leefstijl is daar niet meer op ingericht.
Wat moeten we dus doen? Jawel, die leefstijl aanpassen! Dat kan door verantwoord te leven, te letten op wat je in de tank stopt (voeding) en een goede balans te vinden tussen in- en ontspanning. Doe je dat niet, dan loop je de kans op overgewicht, slechte fysieke conditie en stress.

 

Wees gemotiveerd en bedenk vooraf waar je zwakke punten zitten.
Zoals bijvoorbeeld:
Gedrag: met een zak chips achter de t.v.
Gewoonten: elke avond
Gewenning: omdat ik ’s avonds te moe ben om nog wat te doen.

 

Dan kunnen we nu echt beginnen:
-  Door in de eerste plaats te letten op je voeding: voedsel dat van boom, struik, aarde en zee komt, zonder bestrijdingsmiddelen. Eiwit- (voor de energie) en vezelrijk (door het kauwen wordt de maag/darmfunctie geactiveerd), rijk aan vitaminen en mineralen, vetbewust (cholesterol niet te hoog, maar ook niet te laag), pas op met koolhydraten en gebruik geen toegevoegde suikers.
-  In de tweede plaats: kom in beweging. Na je 55ste neemt je spierkracht af, dus oefen die spieren en gebruik de calorieën. Het vergroot je mobiliteit en je coördinatievermogen (let op je hormonale balans).
-  In de derde plaats: voorkom langdurige stress, dan blijf je alert.
- Tenslotte: drink genoeg water, dat is pure noodzaak: 1 ½ liter per dag (buiten de koffie om). Dat voorkomt uitdroging, is van belang voor aanvoer van energie en voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen. En doe een snufje zeezout in het water.

 

Maar ga nu niet ineens als een gek aan het sporten, dat hou je toch niet vol. Laat het lichaam wennen aan je nieuwe leefstijl. Als je regelmatig beweegt en verstandig eet zul je merken dat ook je brein fitter wordt en dat je meer energie krijgt. Daardoor kun je langer zelfstandig blijven, je eigen boodschappen doen, jezelf en je woonomgeving schoonhouden. En zo zul je op hogere leeftijd nog steeds actief blijven.
En tenslotte nog een paar tips: noteer je beweegmomenten, probeer dagelijks matig intensief te bewegen, train voor conditie en spierkracht en probeer een beweegmaatje te vinden, zodat je elkaar stimuleert. Want samen is leuk!
Ook al ben je op leeftijd, wees op je toekomst voorbereid!